Wydział Zarządzania i Transportu
Katedra Nauk Ekonomicznych i Społecznych

Uniwersytet Bielsko-Bialski

ul. Willowa 2, 43-309 Bielsko-Biała
tel. +48 (33) 8279215, 338279339
www.ubb.edu.pl

Sekretariat:

Lic. Zofia Czarnota,
bud. B, pokój 305 (trzecie piętro),
czynny od poniedziałku do piątku
w godzinach 8.00-15.00

tel. 338279339, email: kneis@ubb.edu.pl

Kierownik Katedry:
Dr inż. Beata Bieńkowska,
bud. B, pokój 303,
tel. 338279215 lub 338279 339,
email: bbienkowska@ubb.edu.pl

Socjologia

Dla kogo jest ten kierunek studiów? Dla wszystkich którzy zdali pozytywnie egzamin maturalny i chcą poszerzyć swoją wiedze na temat otaczającego ich świata.
Czym studenci zajmują się na studiach na tym kierunku? Studiowaniem, poznawaniem, analizą oraz budowaniem kapitału społeczno-kulturowego.
Jakie są specjalności?
  • Komunikacja społeczna i nowe media
  • Socjologia organizacji i zarządzania zasobami ludzkimi
Krótka charakterystyka:
– jaką wiedzę i umiejętności zdobywa student na tej specjalności?

Komunikacja społeczna i nowe media:

studenci podczas zajęć nabywają kompetencje umożliwiające analizowanie procesów komunikacyjnych zachodzących w różnych kontekstach społecznych, poznają mechanizmy działania  m.in.:. mediów, mass mediów, reklamy, a także uczą się przygotowywać kampanii z zakresu działań komunikacyjnych

Socjologia organizacji i zarządzania zasobami ludzkimi:

 studenci uzyskują umiejętności i kompetencje w zakresie psychospołecznych uwarunkowań zarządzania zasobami ludzkimi, komunikacji interpersonalnej, w tym negocjacji i rozwiązywania konfliktów oraz złożonego procesu rekrutacji, selekcji i rozwoju pracowników

Co potrafi absolwent? Potrafi zaprojektować i zrealizować badania empiryczne służące rozwiązaniu konkretnego problemu społecznego. Potrafi interpretować i  prognozować zjawiska i procesy społeczne.
Jakie są perspektywy zawodowe dla absolwenta? (czynności/zawody w podpunktach)

Socjolog zważywszy na nabyte umiejętności zawodowe odnajdzie się w każdej instytucji oraz w każdym biznesie np.:

  • zaprojektuje i zrealizuje badania socjologiczne dotyczące diagnozy różnorodnych problemów społeczno-politycznych i kulturowych;
  • zaprojektuje i zrealizuje politykę kadrową firmy, a w szczególności kwestie doboru i selekcji pracowników;
  • zrealizuje i wdroży strategie public relations;
  • pełni rolę mediatora w relacji pracodawca-pracownik oraz  profesjonalisty w rozwiązywaniu sporów i konfliktów;
  • jest aktywnym podmiotem grup i instytucji medialnych, projektując sprawny proces komunikowania.
Gdzie absolwent może znaleźć pracę? (przykładowe miejsca pracy, w podpunktach)

Wszędzie, od obsługi klienta po dyrektora korporacji np.:

  • w ośrodkach badania opinii społecznej
  • we własnych biurach badania opinii społecznej
  • w instytucjach władzy państwowych (wydziały rodziny i polityki społecznej, wydziały spraw obywatelskich)
  • w instytucjach władzy samorządowej (wydziały kultury, wydziały promocji. wydziały spraw obywatelskich, wydziały komunikacji społecznej, wydziały polityki społecznej
  • w przedsiębiorstwach (działy kadr, działy human resources)
  • w mediach (prasa, radio, TV, media społecznościowe)
Jakie są możliwości podczas studiowania? (praktyki, wyjazdy, zawody, itp.) Student ma możliwość wielostronnego i wielostopniowego rozwoju wynikającego z możliwości jakie w tym zakresie oferuje Uczelnia.
Jakie są korzyści dla studenta? (stypendia itp.) Kompetencje Uniwersytetu
Jakie są warunki kwalifikacji?

Podstawą kwalifikacji jest wynik uzyskany na maturze  z takich przedmiotów jak:

  • j. polski lub matematyka lub historia lub wiedza o społeczeństwie
  • oraz dowolny język obcy nowożytny